Roman Markech: Úspešný podnikateľ neustále hľadá nové možnosti

10 rokov pôsobil ako funkcionár v regionálnom futbalovom klube. Uvedomoval si dieru na trhu v podobe nedostatku kvalitného športového oblečenia pre hráčov a sám sa ju rozhodol zaplniť. Tak na Slovensko prišla SPORTIKA a z Romana Markecha sa stal úspešný podnikateľ. Čím sa jeho značka odlišuje od ostatných?

Čo stálo za vaším rozhodnutím podnikať v oblasti športovej módy?

Začiatky môjho podnikania sa datujú do roku 2005. V tom čase som už 10-tym rokom pôsobil ako funkcionár v regionálnom futbalovom klube. Okrem iných vecí som pre bezstarostný chod klubu zabezpečoval aj tréningové a zápasové oblečenie hráčov. Vtedy to bol naozaj veľký problém. Musel som prejsť neskutočne veľa športových obchodov, kým som našiel všetko potrebné.

Napadlo mi, že by som mohol túto službu pre kluby zabezpečovať sám, aby som funkcionárom poskytol komfort, aký som ja nemal a priniesol im komplexnú ponuku produktov priamo do klubu.

Existuje nejaký tajný recept, ako sa z futbalového funkcionára môže stať úspešný podnikateľ?

V mojom prípade to bolo tak, že ako futbalový funkcionár som okrem klubu pôsobil aj v štruktúrach regionálneho futbalového zväzu. Tým pádom som poznal v rámci regiónu všetkých, ktorí sa točili okolo futbalu a oni zase poznali mňa.

Videl som obrovskú dieru na trhu, mal som dlhoročné vzťahy s funkcionármi z klubov, čo mi prakticky otvorilo dvere priamo k zákazníkom. Úspešný podnikateľ je ten, kto na trh dokáže priniesť nové výrobky, služby či hodnoty a neustále nachádza nové možnosti. Moju službu a produkty som šil na mieru funkcionárom, akým som bol predtým aj ja. Mojou métou bolo poskytnúť komfortné a komplexné služby pre zjednodušenie a inováciu celého procesu zabezpečenia športovej výstroje klubov.

„Úspešný podnikateľ je ten, kto na trh dokáže priniesť nové výrobky, služby či hodnoty a neustále nachádza nové možnosti.“

Ako z odstupom času a z pohľadu podnikateľa hodnotíte fungovanie nižších futbalových súťaží na Slovensku? Ako veľmi sa zmenili futbalové podmienky u nás?

Mám veľa príležitostí porovnávať s minulosťou. Od roku 1995 som sa ako funkcionár aktívne zúčastňoval amatérskych futbalových súťaží a musím povedať, že fungovanie amatérskeho futbalu na Slovensku sa posunulo veľmi výrazne dopredu. Zlepšila sa komunikácia SFZ s klubmi. Digitalizácia systému futbalového zväzu uľahčila celkové fungovanie. Dnes funkcionár vybaví všetko potrebné online.
V amatérskom futbale je momentálne najviac financií za posledné roky. Netvrdím, že to stačí a nie je priestor na zlepšenie. Za mojich funkcionárskych čias sme však o takejto miere podpory  klubov zo strany futbalového zväzu mohli len snívať. Na fungovaní nižších futbalových súťaží vidím veľa pozitív, ale určite by som viac zapracoval na výchove mládeže.

„Osobné vzťahy sú jednoznačne dôležitou zložkou úspechu a najväčším špecifikom podnikania v tejto oblasti.“

Aké sú špecifiká vášho podnikania? Sú osobné vzťahy naprieč ligami dôležité pre váš úspech?

Práve osobné vzťahy s našimi zákazníkmi sú najväčším špecifikom môjho biznisu. V drvivej väčšine sa stretávame na štadiónoch, v športových halách,  v telocvičniach a vo veľmi priateľskej a neformálnej atmosfére. Obchody dokonca uzatvárame v šatniach alebo priamo na hracej ploche.

Šport je životným štýlom aj pre našich obchodných zástupcov, vďaka čomu úspešne uzatvárajú nielen obchody, ale vznikajú i osobné priateľstvá. Osobné vzťahy sú jednoznačne dôležitou zložkou úspechu podnikania v tejto oblasti. Súčasťou prvých školení každého nového obchodného zástupcu je téma vytvárania dobrých vzťahov a fair-play jednania so zákazníkom.

Čo vás na podnikaní najviac baví?

Baví ma všetko! Futbal a šport je môj životný štýl, rovnako podnikanie v tejto oblasti je už prirodzenou súčasťou môjho života a života mojej rodiny. Na jednej strane ma z pohľadu podnikateľa dopredu ženie túžba byť pri vytváraní a aplikovaní nových systémov, technológií, materiálov, výrobkov.

Chcem byť súčasťou procesu, ktorý posúva možnosti športovcov. Rád kráčam s dobou a nachádzam nové možnosti, či už ide o revolučný dizajn lopty, oblečenie šité na mieru podľa špecifických požiadaviek športovcov alebo zvyšovanie komfortu pri úprave trávnikov. Na druhej strane ma z pohľadu športovca a obchodníka baví byť v teréne s ľuďmi, na stretnutiach a vidieť hrdosť, s akou jednotlivé kluby prezentujú svoje/naše farby.

„Našim zákazníkom dokážeme navrhnúť a vyrobiť športové oblečenie v jedinečnom dizajne už od jedného kusa oblečenia a doplniť ho o originálnu, na mieru šitú potlač.“

Čím sa SPORTIKA odlišuje od iných značiek na trhu?

SPORTIKA je globálna značka, ktorú v roku 1982 založil v Taliansku pán Carlo Crosio. Dnes má SPORTIKA vlastný výrobný závod v Bulharsku a svoje výrobky distribuuje do celého sveta. My sme súčasťou tejto globálnej značky a máme možnosť priamo vstupovať do výrobného procesu, navrhovať materiály a dizajn.

Našim zákazníkom dokážeme navrhnúť a vyrobiť športové oblečenie v jedinečnom dizajne už od jedného kusa oblečenia a doplniť ho o originálnu, na mieru šitú potlač. Toto naša konkurencia nedokáže.

Pracovné stretnutie zo zakladateľom SPORTIKA, Carlom Crosiom (druhý sprava) v talianskej Ovade, november 2017. Roman Markech stojí prvý sprava.

Koronavírus ovplyvnil zrejme každé mysliteľné podnikanie. Ako zasiahol ten váš? Ako vnímate aktuálnu situáciu na trhu?

Našimi zákazníkmi sú najmä športové kluby. Keďže možnosti športovania boli počas pandémie koronavírusu v minulom roku značné obmedzené, prirodzene to ovplyvnilo aj náš biznis. Zaznamenali sme výraznejší pokles v predaji športového oblečenia a vybavenia. Na druhej strane, keď sa pozrieme na segment gastra, kultúry a cestovného ruchu, mohlo by to byť aj horšie.

Ja vždy hovorím, že všetko má svoje plusy a mínusy. Naučili sme sa pracovať online, museli sme spoločne zabrať a náš pracovný kolektív sa viac stmelil. Verím, že rok 2021 bude oveľa lepší. V ťažkých a náročných situáciách rád používam túto vetu: „Neprajme si, aby to bolo ľahšie, prajme si, aby sme my boli silnejší.“

Ako vidíte budúcnosť futbalu, najmä toho v nižších regionálnych súťažiach, na Slovensku?

Futbal je fenomenálna hra, ktorá k sebe priťahuje obrovské množstvo ľudí. Na Slovensku je najrozšírenejším športom, hrá sa takmer v každej obci a meste. V obciach je každý víkend okrem športového vyžitia hráčov aj spoločenskou udalosťou, kde sa stretávajú miestni obyvatelia.

Futbal tu vždy bol a určite aj bude. Aká budúcnosť ho však čaká, to je v rukách nás všetkých, ktorí futbal milujeme –  hráčov, funkcionárov, rodičov. Kritická je jednoznačne výchova mládeže, to je absolútny základ. Rozumiem, že pre každý klub je výkladnou skriňou hlavný tím dospelých, veď od ich umiestnenia v súťaži sa posudzuje kredit klubu. No podľa mňa v amatérskom futbale musí byť základnou snahou priviesť k futbalu čo najviac detí a mládeže, pretože bez nich by budúcnosť nebola.

Preto sme sa aj my v SPORTIKE k tomu postavili zodpovedne a ešte pred koncom roka sme podpísali s regionálnym Západoslovenským futbalovým zväzom zmluvu o podpore všetkých žiackych súťaží riadených týmto zväzom. Ako firma a jedna dodávateľská vetva futbalu chceme priložiť ruku k dielu. Dobrou výchovou futbalovej mládeže sa futbal na Slovensku určite posunie správnym smerom.

Podpis zmluvy so Západoslovenským futbalovým zväzom (ZsFZ), Nitra, december 2020. Stali sme sa partnerom žiackych súťaží. Roman Markech druhý sprava.

Čo plánuje SPORTIKA do budúcna?

V tomto roku nás čaká veľa udalostí a akcií, ktoré budú spojené s okrúhlym výročím. Oslavujeme totiž 10 rokov od príchodu športovej značky SPORTIKA na Slovensko. Pripravujeme konferenciu pre futbalové kluby, na ktorej bude prednášať zakladateľ SPORTIKY, Carlo Crosio.

Pre futbalové kluby pri príležitosti tohto jubilea pripravujeme veľmi atraktívne zľavy a predajné akcie. Pre zákazníkov chystáme veľa súťaží a výziev, v ktorých budú môcť vyhrať a získať niečo z nášho bohatého portfólia. No a od apríla 2021 pribudnú skvelé produkty v našom novom katalógu. Nechajte sa prekvapiť!


Otváracie hodiny

SPORTIKA GROUP s.r.o.
Klincová 37/B
821 08 Bratislava

Po - Pi: 09:00 - 17:00 hod

Kontakt